Promotie maken
Promotie maken

PromoCie

Op deze pagina vind je een korte samenvatting van de PromoBijbel met onder andere alle mogelijke promotiekanalen en informatie over de verschillende logo's.

Promotiekanalen
Logo's
Tutorials


Promotiekanalen

Er zijn veel verschillende manieren om promotie voor je activiteit te maken. Hieronder staan deze kanalen uitgesplitst in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk.

  • Poster, dit is echt een must voor een activiteit. Probeer ervoor te zorgen dat je minimaal drie weken van tevoren je poster afmaakt en dat je hem twee weken van tevoren ophangt op alle vijf de promotieplekken.
     
  • Agenda op de website, ook dit is erg belangrijk als je aandacht wilt voor je activiteit. Zet op deze pagina extra informatie en zorg ervoor dat het duidelijk is wat de activiteit is, aangezien veel mensen informatie over een activiteit op de website zoeken. Extra tip: upload je poster voor extra opvallendheid en maak een duidelijke en informatieve activiteitsbeschrijving, aangezien deze ook automatisch wordt meegestuurd in de activiteitenmail. Uit een enqûete in 2019 blijkt dat ongeveer 50% van de leden de site als een van de belangrijkste promotiekanaal gebruikt.
     
  • Facebook, probeer in elk geval twee Facebook berichten te plaatsen zodat iedereen van je activiteit weet. Uit een enqûete in 2019 blijkt dat ongeveer 60% van de leden Facebook als een van de belangrijkste promotiekanaal gebruikt.
     
  • Whatsapp-promo: Stuur je bericht naar de promotelefoon (0622915920) 3 weken voor de activiteit. Het kan 2 a 3 dagen duren totdat de promo eruit gaat in verband met andere promotie, dus stuur hem op tijd op! Wil je een herhaling? Stuur hem dan de dag voordat je deze zou willen opnieuw op, dan wordt hij die dag of de dag erna nog een keer gestuurd. LET OP: in vakanties en weekenden wordt dit niet gecheckt dus stuur het van te voren op!
     
  • Instagram, je kan via Instagram een poster met tekstje opsturen naar het A–Eskwadraat account en dan wordt het online gezet.
     
  • TV-scherm, voor extra exposure kun je ook je poster opsturen naar de Commissaris Intern via intern@a-eskwadraat.nl. Een liggende poster staat het mooiste op het scherm, maar je gewone poster kan ook opgestuurd worden. Dit moet in een .png of .jpg formaat, max 2250 x 2250 pixels en max 8 MB zijn.
     
  • Mond-tot-mond reclame, dit is één van de belangrijkste vormen van promotie die vaak wordt vergeten. Dit is vooral erg effectief als je activiteit erg binnenkort plaatsvindt. Tijdens borrels is deze vorm van promotie erg handig, want dan zijn mensen makkelijker over te halen en kunnen ze meteen al een kaartje kopen. Verder werkt dit ook goed als je dit in de kamer doet tijdens boekverkooptijden (tussen half 1 en half 2).
     
  • Krijtbord, voor de A–Eskwadraat kamer staat een krijtbord die vaak vol staat met promotie. Als je graag je activiteit extra wil belichten, kun je even aan het bestuur vragen of je een promotietekst op het krijtbord mag schrijven en dan kun je jouw artistieke vaardigheden laten werken. Verder is het ook mogelijk om het activiteitenbord extra te versieren of jouw activiteit toe te voegen (in overleg). 
     
  • Collegepraatjes, dit is vooral handig als je een activiteit organiseert waarbij je veel mensen wilt aantrekken en vooral als deze mensen doorgaans niet erg zichtbaar bij A–Eskwadraat zijn. Denk hierbij aan een activiteit voor eerstejaars, activiteiten voor masters of specifieke studies, of promotie maken voor het mentorschap.
     
  • Activiteitenmail, wekelijks wordt er door een bestuurslid een activiteitenmail geschreven die naar meer dan 1500 leden wordt gestuurd! Als je bij je activiteit op de site een informatief stukje tekst schrijft, wordt dit automatisch meegestuurd in de activiteitenmail. Als jij je activiteit nog extra wilt belichten, kun je ook aan het bestuur vragen of je activiteit extra belicht kan worden in de activiteitenmail.
     
  • Vakidioot artikel, elk jaar worden er vier Vakidioten uitgegeven (het verenigingsblaadje) en hier is vaak ruimte voor een stukje, eventueel ter promotie voor je activiteit. Zorg ervoor dat je dit lang van tevoren bedenkt en met de commissie overlegt wanneer je een stukje moet aanleveren en wanneer de Vakidioot in de bus komt.
     
  • Kamerovername, het is mogelijk om voor je (grotere) activiteit een kamerovername te doen. Het idee hiervan is dat je de kamerdienst overneemt, thee en koffie zet en met zoveel mogelijk promotiematerialen in de kamer staat. Als je met (bijna) je hele commissie in de gezelligheidskamer staat, kun je iedereen vertellen over je toffe activiteit en overhalen om een kaartje te kopen. Vraag aan de Commissaris Intern wanneer dit mogelijk is. 
     
  • Borrel, soms is het mogelijk om een speciale borrel te houden in thema van je activiteit. Zorg ervoor dat als je dit wilt, je dit op tijd communiceert met het bestuur en de BBCie, want ze hebben vaak een strakke jaarplanning.
     
  • Flyers, ook is het mogelijk om naast de gewone poster flyers te bestellen bij Xerox. De kosten hiervoor zijn ongeveer €xx,xx. Deze kun je in de kamer leggen en verspreiden.
     
  • Stickers, dit is alleen voor grote evenementen of activiteiten. Bedenk even van tevoren of er op dit moment niet al te veel stickers in de omloop zijn. Overleg dit daarnaast met het bestuur. 
     
  • Banner, hiervoor geldt hetzelfde als voor de stickers.
     

Logo's

Enkele regels voor het gebruik van de logo's:

  • Verander de kleuren in de verschillende logo's niet. Uniformiteit is zeer gewenst en beter voor de herkenbaarheid van de vereniging.
  • De grijstint van de zwart-wit logo's mag wel worden aangepast.
  • De losse A–Eskwadraat wiggle (slinger) mag wèl op alle mogelijke manieren worden vervormd, verknipt etc.
  • Voor het gebruik het logo van de UU en de faculteit zijn heel veel regels. Hier volgen de belangrijkste:
    • Het logo mag op geen enkele wijze vervormd of anderszins verminkt worden.
    • De tekst ''Universiteit Utrecht'' en de Sol mogen niet los van elkaar gebruikt worden, ze vormen één beeldmerk.
    • De tekst ''Universiteit Utrecht'' en dan met name de eerste ''U'', moet worden uitgelijnd met het schild in de Sol en moet net zo groot zijn. Bij onze plaatjes is dit al het geval.
  • PDF is te openen met elk denkbaar programma (dus ook OpenOffice, Microsoft Word, Microsoft Powerpoint enzovoort). Het voordeel van dit bestandsformaat is dat je de plaatjes zo veel kunt vergroten of verkleinen als je zelf wilt. De afbeeldingen zijn vector-based en worden derhalve nooit blokkerig.

Logo's van A–Eskwadraat (in verschillende formaten)

  • Het logo van A–Eskwadraat transparant: Wit (PNG) en Zwart (PNG)
  • Het logo van A–Eskwadraat in rode kleur met transparante achtergrond: EPS, PDF en PNG.
  • Het logo van A–Eskwadraat in rode kleur met witte achtergrond: PNG.
  • De slinger (wiggle) in het logo van A–Eskwadraat apart: EPS, PDF en PNG.
     
  • Het logo van A–Eskwadraat in zwarte kleur met transparante achtergrond: EPS, PDF en PNG.
  • Het logo van A–Eskwadraat in grijswaarden: EPS, PDF en PNG.
  • Logo voor experimenten: PNG.

Logo's van de Universiteit Utrecht (in verschillende formaten)

  • Het logo van de Universiteit Utrecht in kleur met de Sol links: PDF en EPS
  • Het logo van de Universiteit Utrecht in kleur met de Sol rechts: PDF en EPS
  • Het logo van de Universiteit Utrecht in zwart-wit met de Sol links: EPS
  • Het logo van de Universiteit Utrecht in zwart-wit met de Sol rechts: EPS

Logo's van de faculteit Bètawetenschappen

  • Het logo van de faculteit Bètawetenschappen voor Nederlandse publicaties: PDF
  • Het logo van de faculteit Bètawetenschappen voor Engelse publicaties: PDF

Het maken van posters

Voor het maken van een poster kun je het beste Adobe Illustrator of een vergelijkbaar programma gebruiken. Wil jij Adobe Illustrator en Photoshop leren? Lees dan hier onze tutorial!

Om onze herkenbaarheid te vergroten (we zitten met veel verenigingen op één gang) zijn er A–Eskwadraat-templates voor posters, download ze hier:


Tutorials voor GIMP